چند ماه پیش، یک بار در ذم اینستاگرام، پستی منتشر نمودم. ولی این بار متوجه نکته ای پیش پا افتاده، ولی مهم افتادم که امیدوارم بیان آن، هشدار و مایه ی هشیاری بیش تر کاربران آن باشد.
ریشه ی این نگاهی که بیان خواهم کرد، وقتی به ذهنم آمد که چند شب پیش فیلم شاهکار و ماندگار Matrix را می دیدم...
دنیایی که توسط ماشین ها فتح شده و انسان های بینوا از ماشین ها شکست خورده و ماشین ها می توانند با کنترل جسم انسان ها و بهره برداری از انرژی آن ها در محفظه هایی انفرادی، ذهن آن ها را در دنیایی مجازی به بازی بگیرند...

یکی از تصاویر به یادماندنی فیلم: وقتی که شخصیت اصلی داستان از محفظه ها و واقعیت های خیالی رهایی می یابد و دیگر انسان های خفته و غرق در دنیای خیالی را می بیند.
اتفاقی که برای دنیای ماتریکس افتاده بود، آن بود که مردم -با تزریق اطلاعات از طریق ماشین ها- در جامعه ای خیالی زندگی می کردند. ولی در چارچوب های اصلی و از جایی که هرگز متوجهش نمی شدند، کنترل می شدند. این مقدمه برای آن بود که نظر خود را اعلام کنم: ما در یک قدمی ماتریکس ایستاده ایم، با ظاهر و شمایلی دیگر!

گویا کم کم ماتریکس در حال پیدا کردن الگو های اصلی کنترل جامعه بوده و به زودی این ما هستیم که از پشت عینک های دنیایی دیگر هم دیگر را پیدا خواهیم کرد.
کلیات بحث را بیان کردم و اما جزئیات و مصداق آزار دهنده ای که در اینستاگرام یافتم بخش "EXPLORE" اینستاگرام بود:
اکسپلور به معنی اکتشاف، بخشی از دنیای اینستاگرام است که شما می توانید تصاویری از اکانت های «دیگران» را ببینید. دیگرانی که نه با آن ها دوست هستید و نه با آن ها آشنا می باشید. به این معنی که آن ها را دنبال نمی کنید. اما آثار و عکس ها و فیلم هایشان را می توانید هر بار با فشار همان دکمه ی Explore می توانید تصاویری از دیگر کاربران دریافت کنید. تصاویر و مطالبی از دیگران که با من و تو و دوستانم جامعه را تشکیل می دهند. اکسپلور نماد قسمت بزرگی از جامعه است که شما آن ها را نمی شناسید! قسمت بسیار بزرگی که شما تنها جزء کوچکی از آن را تشکیل می دهید.
و این چنین است که به زودی و با اعتیاد روز افزون ما به این شبکه های این چنینی، بخشی از تفکرات ما از جامعه به صورتی ناخود آگاه از همین شبکه ها شکل می گیرد، بسیار آهسته و با تکرار و تکرار، هر روز و به آرامی جامعه ی خود را در چارچوب اینستاگرام (یا عموزاده ی دیگری) بازشناسی می کنیم.
مساله از آن جایی آغاز می شود که ادعا کنیم، اکسپلور اینستاگرام بیان کننده ی واقعیت ها نیست و تصاویر و مطالب آن گزینشی انتخاب می شود. ادعای اینستاگرام این چنین است:

تصویر: آن ها همیشه در حال تلاشند تا عکس های بهتری را در اکسپلورر برای شما نشان دهند. عکس هایی در خور شما. تصاویری که به ادعای آن ها به صورت خودکار از کسانی که بارگزاری می شود که پسند هایی مثل شما دارند! ( اینستاگرام در تلاش است که این را بفهماند که این تصاویر از کسانی است که مانند شما فکر می کنند و مثل شما هستند. )

ماتریکس دقیقا از آن جایی آغاز می شود که ناخودآگاه اجتماع تحریف شده ی چنین شبکه هایی را بپذیریم (مانند فیس بوک، گوگل یا ...) و هیچ گاه نتوانیم بفهمیم که آیا این متن بر اساس نظریه ی توطئه نگاشته شده یا حقیقتی غیر آشکار را بیان می کند!

WELCOME TO THE MATRIX
Welcome to The MATRIX