طراحی مسجد "camlica" در استانبول:

مهم ترین هدف از طراحی مسجد کامیلکا ی استانبول - که مقام دوم مسابقه ی مربوط را بدست آورد - طراحی بزرگ ترین مکان عبادی در سراسر جهان می باشد، آن هم تنها با یک سقف!
گروه معماری SN Architects نیز با استفاده از روش سنتی "طاقی-گنبدی" توانست سازه ای را طراحی کرده که وزن سقف تحمل شده و به علاوه مشمول مهندسی پیش رفته و طرحی "امروزی" باشد.

برای افزایش تحمل وزنی سازه صفحات به صورت طاقی طراحی شده اند.
به همین دلیل فضای اصلی از سه طاق اصلی ساخته شده تا بتواند فضایی تقریبا مستطیل شکل را به وجود بیاورد و نمازگزاران به راحتی بتوانند صفوف نماز را تشکیل دهند.
صدفواره بودن مسجد مفهوم "مشمول بودن و به هم نزدیک شدن نماز گزاران" را می دهد.
این مسجد مانند مساجد سنتی، شامل "حیاط بیرونی" و "حیاط درونی" (رواق) نیز می شود، البته آن هم در شکلی جدید!
 هنگام ورود به مسجد، به سایبانی خواهید رسید و از حیاط نیز می توانیم داخل مسجد را نگاه کنیم.
فضاهای دیگری همچون سالن کنفرانس و غیره در زیر صدف ( فضای اصلی) و از طریق حیاط کناری قابل دسترسی می باشند. فضای پارکینگ نیز در زیر مسجد تعبیه گشته است.

حیاط بیرونی و فضای اصلی هم ارتفاع بوده تا به راحتی استفاده گردند. کلّا در طراحی نقشه ی مسجد، "چشم انداز" عنصری کلیدی بوده تا علاوه بر اتصال فضا ها با یکدیگر، چشم انداز مسجد، شیب موجود در زمین را منحنی وار بپذیرد و به آن لطمه ای وارد نشود.
برای همین نیز حوضچه ای در کنار مسجد قرار گرفته تا بازتاب آن، در چشم انداز، به عنوان عنصری اتصال دهنده بین مسجد و فضا باشد.


در اسلام، کاربرد مناره ها اطلاع رسانی به مردم برای ادای نماز می باشد. البته ارتفاع مناره نیز از بنای اصلی زیاد تر بوده تا صدای اذان به همه جا رسیده و حواس مردم را به خود ولوژجلب کند. البته با پیش رفت تکنولوژی، مناره ها نماد مساجد شده و برای همین است که در طراحی این مسجد تنها یک مناره به کار رفته تا علاوه بر کارکرد نمادی خود، نماد شهر نیز باشد.

نمای کلی مسجد پیرو سبک عثمانیان بوده و دیوار های چوبی، شیشه ای اطراف آن گواهی بر این سبک می باشند.
اگر مقیاس و مکانی مناسب برای ساخت مسجد در نظر گرفته شود، کیفیت طرح طوری است که بتواند نماد خوبی از استانبول باشد.

مکان: استانبول
طراحی: 2012
ظرفیت: 30.000 نفر
مساحت پروژه: 43.506 متر مربع



این متن توسط اینجانب ترجمه شده، لطفا از کپی برداری این متن خودداری نمایید. به علاوه، این اولین تجربه ی من از ترجمه ی متنی تخصصی بوده می باشد و در صورت وجود نقص های احتمالی، از شما خوانندگان گرامی عذر می خواهم.

منبع: Archdaily