معمار بیست

پاره نوشته‌های یک دانشجو

2: تفکر ارزشی، عامل پایستگی یا زهر؟


به نظرم در پست قبلی درگیر نظریه توطئه شدم و سنت را ابزار دست نخبگان دانستم. هر چند بسیار جذاب است، ولی به نظرم غیر دقیق است و اطلاق آن به طور کلی غیرصحیح است.

سنت راهی است که مردم برمی گزینند و نخبگان سعی در اصلاح آن دارند. این جاست که نگاه دوم در بررسی جایگاه مردم یا سنت دربرابر خبرگان شکل می گیرد:

خبرگان در تلاشند تا به آهستگی سنت را به سمت اعتلا شکل دهند. جمله ی بسیار مشهوری از بروس لی (زاده ی فرهنگ چین) نقل می شود که «آب باش»

 

نخبگان خیلی زود متوجه شدند که باید آب باشند و در ظرف سنت جای گیرند و با صبر و حوصله این کوزه ی چند هزار ساله را به آرامی شکل دهند. این نظریه بسیار متفاوت از نظریه ی قبلی است. در این نظریه نخبگان از وضع موجود ناراضی اند و سعی در اعتلای جامعه دارند. اما در مطلب پیشین، نخبگان از این موقعیت استفاده می کنند. همان طور که پیش تر هم اشاره کردم:


اگر متوجه اشتباهی در ساختار شدیم، انجام یک «کار درست» در آن به منزله ی توجیه و ابقای آن خواهد بود. باید ساختار را تغییر یا تعویض نمود و این، دقیقا خلاقیت است.



بر گرفته شده از پست خلاقیت - ۱ فروردین

۹۶/۰۱/۰۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی