معمار بیست

پاره نوشته‌های یک دانشجو

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

معرفی کتاب: بعد پنهان

اولین چیزی که شما را متعجب خواهد کرد، رشته ی نویسنده ی کتاب هست: ادوارد تی هال، استاد انسان شناسی!
اما مرا چه شده که چنین کتابی را معرفی کنم؟
بعد پنهان ادوارد تی هال

به جرئت بگویم، کتابی است که زاویه دید معمارانه ی شما را بازتر می کند و شما را به سفری 200 صفحه ای در ابعاد پنهانی وجودتان فرامی خواند.
با آن که بدست یک انسان شناس تالیف شده، ولی متنی روان و دقیق دارد و در برابر مفاهیمی چون فضا، زبان و فرهنگ به شیوایی گذر می کند و خود را در بند تعریفات فلسفی نمی بیند.
۱ نظر

3 ترکیب رنگ استخراج شده از قالی ایرانی




رنگ قالی

۳ نظر

آن گاه که چرچیل قدرت "معماری" را فریاد زد!

نکته ی مهم در مورد فضای با سیماهای ثابت این است که این نوع فضا مشابه قالبی است که مقادیر زیادی رفتار در آن ریخته می شود. و همین سیما از فضا بود 

که سر ویسنتون چرچیل فقید به آن اشاره کرده و گفت:

"ما به ساختمان ها شکل می دهیم و آن ها به ما"

چرچیل

در جریان بحث در مورد احیاء مجلس اعیان بعد از جنگ، چرچیل هشدار داد که نادیده گرفتن الگوهای فضایی خصوصی در مجلس، که مخالفین از طریق راهروی باریکی رودرروی هم قرار می گیرند، مکن است تغییرات جدی را در الگوهای حکومتی ایجاد کند.

شاید او اولین کسی نبوده که بر تاثیر فضای با سیمای ثابت انگشت گذاشته است، اما نتایج و پیامدههای آن هیچگاه با چنین صراحت و روشنی بیان نشده است.

کتاب بعد پنهان، ادوارد تی هال

۱ نظر

معماری مسجد های ما

مقاله ی ذیل به قلم آقای یحیی نوریان و در یانون دیزاین نشر شده است.

به خاطر نکات حائز اهمیت و دید انتقادی لازم دانستم تا آن را بازنشر دهم:


معماری مسجدهای ما؛ چالشی در اصول معماری مسجد اسلامی

----------

مساله‌ی معماری مسجد، مساله‌ای‌ست که در چند روز اخیر، به طور جدی‌تر چند ماه اخیر، و در واقع به واسطه‌ی انقلاب اسلامی در چند سال اخیر جدی‌تر گرفته می‌شد.

این تصویر چه می‌تواند باشد؟

یک دفتر معماری نیویورکی طرحی برای یک مسجد در امارات متحده عربی داده‌است. استودیویی که احیانا بطری مشروب هم طراحی کرده، مسجدی می‌سازد که امام جماعتش در ارتفاع بلندتر از ماموم‌ها و در یک پرسپکتیو خاصی قرار می گیرد. طرح‌های دیگری که می‌بینید طرح‌هایی هستند که برای مسابقه مسجد جامع کوزووو اخیرا ارائه شده‌اند و سایر طرح‌هایی که گاهی به لحاظ فرم آشناتر است و شاید بیش‌تر هم مورد پسند برخی دوستان قرارگیرند.

یک نحوه‌ی برخورد با مقوله‌ی معماری مسجد در دنیای امروز، چه در میان ایرانیان مسلمان و چه مسلمانان غیرایرانی و نیز استودیوهای غیرمسلمانی که در معماری و ساخت مسجد –به دلیل جوایز مسابقات؛ به دلیل این که منافع مالی دارند- مشارکت دارند، همین برخوردی است که بر پایه بازی با فرم، سعی در ارائه‌ی فرم‌های جدیدی دارند که به طور آشنازدایانه تمام  ذهنیت ما را نسبت به خاطره‌ی مسجد می‌شکنند.

مثلا برخوردهایی این‌طوری می‌کنند: می‌گویند کعبه‌ خانه‌ی خدا ایستاده است، ‌معادل‌ش در معماری می‌شود یک بنای ایستاده، و فرد نمازخوان به سجده می‌افتد پس معادل‌ش در معماری بنایی سجده‌کرده است! یک چنین چیزی، برخوردهایی پسامدرنی که به نوعی رمز‌پردازی‌های من‌عندی معمار به حساب می‌آیند. مثال دیگری از تحلیل‌های پسامدرنی در طراحی معماری مسجد نموداری‌ست که از طرح یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه طراحی یک مسجد در سرزمین‌های عربی استخراج کرده‌ام. نموداری است از پیوستار یک خط افق صاف به یک گنبد و بعد به مناره. معمار این مجموعه را برگردانده، مناره در نقطه‌ی بالا، گنبد و شبستان در تراز وسط، پایین هم بخش ورودی و البته بهشتی را تصویر کرده که زن و مرد عرب با آن لباس‌های خاص‌شان مانند آدم و حوا در این بهشت دست در دست هم در کنار درخت ممنوعه (!) دارند حرکت می‌کنند و فضای داخلی مسجد  مانند واحه‌ای در بیابان سوزان عربی‌ست.

۲ نظر