معمار بیست

پاره نوشته‌های یک دانشجو

۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

مطب دکتر سرده!

برای من که بسیار پیش آمده! برای شما چطور؟
آیا تا به حال شده به خانه ی دوستی بروید، ولی احساسی عجیب در شما حلول کند؟ نگویید نه!
از کنجکاوی و صمیمیت و دلگیر بودن گرفته تا احساساتی که عملا "کلمه" ای برای آن بیانشان نداریم.
این را هم مطمئنم که بعضا از چیزهایی خوشتان می آید که اطرافیانتان به آن بی تفاوت هستند و خودتان هم نمی دانید دلیلش را پیدا کنید!
موضوع از آن چه که فکر می کنیم، پیچیده تر است. عملا عناصر بسیاری وجود دارد که بر شناخت ما نسبت به محیط اطرافمان اثر می گذارد. از حواس پنجگانه، عوامل فرهنگی و تجارب شخصی گرفته تا مسائل روانشناسانه!

و یک معمار باید آن چنان قدرت تخیل و تصور داشته باشد که هنگام طراحی یک مکان، تمام جوانب کار را در نظر بگیرد.(که به نظرم غیرممکن است!)
مثلا این شما هستید که با چینش دیوار ها و خلق فضاهای داخلی، می توانید یک خانه را برای ساکنانش چنان طراحی کنید که  آرام یا پرجنب و جوش رفتار کنند یا آن که می توانید با قرار دهی فضای نشیمن، مراوده ی اعضای خانواده را کم یا زیاد کنید! اما مشکل از آن جایی است که متوجه بازه ی وسیع علوم مرتبط با معماری خواهید شد!
مثلا نظر شما به نتیجه ی یکی از آزمایش های فیزیولوژیکی بدن جلب می کنم:
محققان با بررسی یک جامعه ی آماری، در تلاش برای به کشف اطلس احساساتی آدمی برآمده اند و با توجه به بازخورد هر نوع حالت روحی نتیجه ی آن این چنین شده است...
در این اطلس تصویری، رنگ های گرم بیاگر افزایش احساس ناحیه ای و رنگ سرد بیانگر کاهش احساس ناحیه ای است.
برای درک بهتر این مقاله آیا دیده اید که وقتی افسرده هستید، انگاری که بدنتان سرد شده یا وقتی که شاد هستید، انگار شادی سراپای بدنتان را فراگرفته؟ آیا این تحقیق نباید مورد توجه معماران قرار گیرد؟ آیا یک معمار زیرک نمی تواند با دانستن اطلاعاتی اینچنینی، بنایی بهتر بیافریند؟ مثلا فرض کنید که می خواهید یک مطب برای یک روانشناس طراحی کنید. با دانستن این مطلب حداقل از قبل می فهمید که بیماران افسرده شما اغلب بدنی با کمبود احساس ناحیه ای روبرو هستند و تهویه ی خاصی باید در مطب صورت گیرد! یا مثلا چه کار کنید که بازدید کننده ی طرح شما راحت تر دچار حس شگفتی شود؟! چند نفر از معماران به این گونه مقالات توجه می کنند؟ 
باید بپذیریم که چیزی از معماری نمی دانیم و آن چیزی که طراحی می کنیم، به شدت ناقص است!
احساسات ما آن چنان پیچیده است که شاید هرگز نتوانیم تماما آن را بشناسیم...
و بعضا آن چنان ناشیانه طراحی می کنیم و از بعضی عوامل می گذریم که کودکان هم به زبان بی زبانی از ما خرده می گیرند:
وقتی که از کودکی پرسیدم، چرا از دندانپزشکش می ترسد، پاسخش کوتاه بود: "چون مطب دکتر سرده!"
۰ نظر

عقل و احساس

هنر معماری درست برعکس نقاشی هنری خالص نیست. معماری مخلوطی است از دانش و هنر و به همین دلیل است که معماری همیشه بین دو قطب تعقل و احساس در آمد و رفت است. معماری تحت تاثیر ایدئولوژی حاکم بر جامعه گاه به این سو و گاه به آن سو می رود و در نتیجه سبک معماری نیز همین تغییرات را نشان می دهد.

قسمتی از کتاب "زیبایی شناسی در معماری گروتر"

۰ نظر

هنری از سرزمین پارس

امروز می خواهم هنری ناب را برایتان معرفی کنم...

اگر اهل موسیقی باشید، حتما می دانید که برای استاد شدن در یک ساز، باید چندین سال به صورت حرفه ای تمرین کنید. اما امروز سراغ هنری زیبا و ظریف می رویم که البته برای استاد شدن در آن نیز نیازی نیست که وقت چندانی بگذارید و در یکی دو سال خبره می شوید.

هنری که برای موفقیت در آن دو صفت کافیست: علاقه مندی و کوشش!

۱ نظر

ترجمه مقاله ای از Archdaily

مسابقات طراحی مسجد جامع پرینستا (کزوو)
یکی دیگر از طرح های ارزشمند برای مسجد جامع در پرینستای کوزوو، از شرکت زوریخی Dürig AG بوده که طراحان، مسجد را فضایی برای فعل و انفعال بین شخص و جامعه تصور کرده اند. مساجد مکان هایی برای عبادت در جامعه ی اسلامی اند، جایی که شخص مسلمان برای عبادت و مناسک مذهبی به خود بزرگ تر یعنی جامعه ی مسلمان می پیوندد. جایی که عناصر می پیوندند تا معنی دار تر گردند. پس طرح ما برخاسته از فردیت در داخل جامعه ی اسلامی کوزوو است.
۰ نظر

خلافیت و جذابیت، به چه قیمت؟

خلافیت، یکی از واژه هایی است که همواره مورد توجه یک معمار بوده و بعضا برخی آن را اصلی برای طراحی های خود در نظر می گیرند. همان چیزی که با استفاده ی صحیح می توان قدمی به جلو محسوب شود. گامی که جسورانه تلقی می گردد و همواره نقد محافظه کاران را در پی دارد. در معماری نیز کم نیستند، طرح هایی که حرف هایی نو داشته باشند. اما به چه قیمت؟

فیلیپ جانسون می گوید: من هرگز به بداعت اعتقادی نداشته ام، حق با میس وان در روهه است که می گوید خوبی کار بر بداعتش رجحان دارد.

یکی دیگر از چیز هایی که معماران را وسوسه می کند، جذابیت در طرح است. چیزی که می تواند به کار انرژی بخشد و آن را سرآمد کند. ولی متاسفانه طرح های بسیاری یافت می شوند که آن را به شکلی ظاهری و صوری به کار می گیرند و بر اثر گذر زمان، نه تنها جذابیت اولیه از بین می رود، که طرح روی دیگر خود را نشان داده و معایب و هزینه هایی بعضا هنگفت باقی می گذارند.

۰ نظر

معماری به سبک کهن

همان گونه که در دو پست اخیر درباره هرج و مرج کنونی معماری نگاشتم، حال می خواهم از یکی از دردسترس ترین راهکار ها اشاره کنم.

۰ نظر